Salam dan Salam Sejahtera

Selamat datang dan jom kita ber'chat' dan berkongsi cerita untuk sesuatu yang bermanfaat dan menghiburkan diri kita dan insan di sekeliling kita.

My Profile

My photo
Ayer Keroh, Melaka Bandaraya Warisan Dunia, Malaysia
Minat dalam membincangkan isu sosial dalam masyarakat konvensional di Malaysia khususnya dan isu-isu berkaitan serta menggalakkan interaksi formal dan tidak formal dalam mengajukan pendapat, idea, komen, kritikan membina dan lain-lain lagi. Sambil juga sudi berkongsi pengalaman, masalah, nasihat dan sebagainya dalam membangunkan diri serta elemen-elemen di persekitaran. Gemar juga menggunakan peluang-peluang untuk terlibat dalam aktiviti kemasyarakatan untuk memperkayakan diri dengan pengalaman, ilmu dan mencari keberkatan hidup bersama keluarga tercinta kerana Allah Yang Maha Pemurah dan Maha Pengasih..... amin

Thursday, April 23, 2009

'Lelaki Lembut' di 'Territory' Akademik

Kumpulan lelaki lembut di Malaysia sering kali dikaitkan dengan pelbagai istilah seperti pondan, mak nyah, arbok (suatu istilah yang jarang digunapakai kecuali di Kuala Lumpur dan Selangor), lelaki lembik dan lain-lain lagi. Kumpulan lelaki lembut ini dilihat mempunyai perwatakan yang mirip ciri-ciri seorang wanita dan mempunyai kumpulan dengan memiliki sub-budaya tertentu. Kumpulan lelaki lembut sering mendapat persepsi negatif daripada masyarakat di sekeliling mereka. Kehadiran kumpulan lelaki lembut ini dapat dilihat melalui media seperti rancangan yang menggunakan watak lelaki lembut seperti 2+1, Jangan Ketawa yang ditayangkan di TV3 suatu masa dulu. Individu daripada kumpulan ini juga terlibat dibelakang pentas sebagai jurusolek atau pendandan untuk artis atau pelakon.

Kumpulan lelaki lembut adakalanya membuat beberapa perubahan fizikal ke atas diri mereka yang seakan-akan wanita seperti pembedahan menghasilkan buah dada dan menukar alat kelamin bagi memaparkan kepada umum sifat-sifat luaran dan dalaman mereka yang mempunyai jiwa kewanitaan. Fenomena mengubah keadaan fizikal ini menjurus dan menggalakkan mereka untuk melakukan perubahan fizikal secara total yang sememangnya amat bertentangan dengan nilai-nilai dan norma-norma masyarakat timur dan juga pegangan agama contohnya agama Islam, Kristian, Buddha dan Hindu. Kumpulan lelaki lembut sekiranya dilihat dari konteks Malaysia, mereka juga terlibat dalam menganggotai kumpulan-kumpulan sama ciri-ciri dengan mereka seperti di Universiti Putra Malaysia iaitu kelab berkonsepkan pelajar lelaki lembut (pertubuhan haram) yang diketuai oleh Mawar Desa (nama samaran) yang merupakan seorang pelajar kejuruteraan pada tahun 1999.

Fenomena kumpulan lelaki lembut ini juga terdapat di institusi pengajian tinggi (IPT) tidak kira di IPT Awam dan IPT Swasta seperti di Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Universiti Putra Malaysia (UPM), Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM), Universiti Tenaga Nasional (UNITEN) dan Universiti Multimedia (MMU). Kewujudan kumpulan ini di IPT khususnya dalam kelompok pelajar merupakan peluang kepada mereka untuk bersama bagi membentuk kumpulan-kumpulan yang mempunyai ciri-ciri yang sesuai dengan mereka dan mempunyai objektif atau matlamat tertentu. Kumpulan ini biasanya gemar bergaul dengan kelompok wanita dan bergaul pada tahap yang minima dengan kelompok lelaki. Kumpulan ini semasa di IPT merupakan sebahagian daripada kumpulan pelajar-pelajar dan berkelakuan secara sederhana dalam menonjolkan ciri-ciri kewanitaan mereka.

Kewujudan kumpulan lelaki lembut ini mempunyai kemungkinan untuk memberi kesan kepada kadar berlakunya masalah sosial di IPT. Menurut Kuumba (2001) mengatakan bahawa gender adalah prinsip yang disusun di dalam masyarakat manusia dan…… peranan gender, hubungan dan ketaksamaan memberi kesan kepada keadaan atau cara yang kompleks dalam masalah sosial (dalam Ferber & Kimmel 2005: 7).

Populasi lelaki lembut di IPT adalah dalam kadar yang sedikit berbanding lelaki normal. Walaupun begitu, kehadiran mereka masih lagi dirasai kerana ciri-ciri kewanitaan yang ditunjukkan oleh mereka dapat dilihat secara jelas. Statistik berkenaan kumpulan lelaku lembut di IPT sukar diperolehi kerana tiada kaedah yang khusus dalam usaha mendapatkan data dan maklumat mereka. Ini berlaku kerana di Malaysia dan di IPT khususnya, hanya status yang diktiraf adalah pelajar lelaki atau pelajar perempuan tetapi tidak bagi status pelajar lelaki lembut.

Kumpulan lelaki lembut mempunyai sub-budaya mereka sendiri bagi membezakan kumpulan mereka dalam masyarakat. Menurut Swidler (1986) menyatakan bahawa gender mengandungi suatu set alat budaya atau sumber-sumber budaya yang mana keseluruhan pergerakan sosial dipengaruhi sama ada secara sedar ataupun tidak sedar. Oleh yang demikian, kumpulan lelaki lembut masih wujud di IPT seperti pelajar lain dengan mempunyai sub-budaya tertentu yang menggambarkan identiti kumpulan ini.
Adakah golongan ini suatu masalah atau 'advantage' dalam masyarakat Universiti?

No comments:

melorot pacak

melorot pacak